Saturday, September 8, 2007

Ny partiledare vald

Jan har precis hållit sitt timslånga tal för att ge en vink om vad fp ska syssla med under hans ledarskap. Talet var riktigt bra, känslosamt, men inte sentimentalt och med mycket substans. Jag fick bekräftat det jag alltid tycket, nämligen att sossar och alla andra på vänsterkanten, som gärna hackar på hans yrkesbakgrund och inte anser att han är kompetent att få tycka någonting som inte har med militären att göra, har så jäkla fel. Det är klart att det är lättare att göra billiga poäng och raljera, men jag tror inte att de förstår hur uppenbart det är att de själva inte har någon plan eller vision om vad de själva tycker eller vill driva för politik. De vet ju inte ens om de vill regera ihop, hur de ska regera ihop eller vilken politik de ska driva. pinsamt är ordet. Alltmedan Sahlin duckar och vägrar synas. Det är ju också ett sätt att undvika kritik.

Socialliberalism, kravliberalism, snällism, epiteten har haglat både över oss i fp och av andra som inte är det. Jag skiter i vilket prefix som tillskrivs mig, jag står för liberalism. Sätt vilket prefix ni vill. Ingen i fp tänker skämmas över att vi tror på att människor kan betsömma själva, att vi förväntar oss att männsikro kan och vill ta hand om sig själva och att vi alltid tänker vara en garant för de människor som är en del av det glömda Sverige. Den politiken drevs av Lars Leijonborg, den politiken kommer fortsätter drivas av Jan Björklund. Den politiken gör att jag inte har några andrhandsval när det gäller politiskt parti. Det finns bara ett liberalt parti och det tillhör jag!

No comments: