Monday, January 29, 2007

Ju fler interpellationer, ju mer demokrati?

Kommunfullmäktige igår var som vanligt. Det är beklämmande hur många dåliga talare det finns. Vissa av dem måste lära sig att skruva ner både volym och tempo och andas någon gång under anförandet. Många mumlar direkt ur papperet. Speech-kurs borde vara obligatorisk för nya såväl som gamla ledamöter. Också som vanligt gick 5 stycken upp från socialdemokraterna och sa samma sak. Sedan blev det cirkeldebatt:
- Det sa inte jag, jag sa att...
- Jo du sa att, och jag tycker att...
- Men om du hörde vad jag sa, så jag jag inte alls att...
Et voíla; en debatt om debatten! Sjukt tråkigt att lyssna på.

Miljöpartiet är på hugget och har lämnat in en triljon frågor och interpellationer, gärna med givet svar. Man måste inte ställa fråga bara för att ställa en fråga. G-sus, tagga ner, fokusera, prioritera!!! Vi kommer annars ha en konstant kö på 20 bordlagda ärenden till ingen nytta.

Jag gick upp i ett ärende och pratade hbt-uppdrag för min nämnd BUN. Fick liten smäll på fingrarna från vänsterns gruppledare Ilona Waldau, T:et står för transpersoner! Det är noterat och ska i fortsättningena användas. Det viktigaste är ändå att skolorna måste ta itu med elevers rätt att få vara den de är. Att självmordsfrekvensen är mycket högre bland hbt-ungdomar än hetero-ungdomar är bara sorgligt. Valet för en 14-åring ska inte vara att komma ut eller ta livet av sig och välja det senare som de bästa alternativet!

No comments: