Tuesday, January 23, 2007

Vad alla mammor borde få


På mödravårdscentralen får man en hel del goda råd f.b. (före barnet). Vi gick lydigt föräldrautbildningen, där vi till min besvikelse inte fick profylaxandas. Vi kunde allt om förlossning och barnavård - i teorin. E.b. (efter barnet) fick vi snart uppleva hur svårt det är att omsätta detta i praktiken. Det går inte att sova när bebisen sover om bebisen aldrig sover utan bara skriker varje vaken timme i 3 månader och sen skriker varannan i ytterligare 3 månader. När skulle vi orka vårda vår relation (det var hemskt viktigt)? Vi orkade inte ens äta. Minifom verkade vara lösningen, för allt barnvrål bedöms vara kolik. Det hjälpte inte. Vad gör man då, förutom att erbjuda barnet till försäljning för 40 kronor till den snälla bvc-tanten (helt sant)?


Tada! Maken hade lösningen! En tub Elizabeth Arden Eight hour cream och en YSL Touche éclat från tax-freen på Arlanda visade sig vara den bästa lösningen. Inte för barnet för han skrek ju ändå, men för den härjade modern. Jag vet inte hur det är med andra mammor, men inte fasiken blev jag gladare av att stirra på en alltmer härjad uppsyn i spegeln dag ut och dag in. Jag har ett foto på min man och mig som är taget för bara 4 år sen. Vi ser minst 10 år yngre ut! Det var det väl ingen som riktigt förberedde mig på, visst skulle man bli trött, men inte att spåren skulle permanentas.


Räddningen blev framförallt YSL guldpenna. Vips var trötthetspåsarna och de svartlila ringarna som bortblåsta. Nu menar säkert en del förståsigpåare att detta bara ökar utseendehetsen hos nyblivna mödrar. Visst, om folk trivs med att plufsa omkring i sunkiga kläder och se risiga ut och trivs med det, så gärna för mig. Jag blev bara ännu mer deprimerad av att förfalla. Tröttheten sitter där den sitter och går över, tja, när bebisen flyttar hemifrån 20 år senare, men jag har verkligen ingen lust att titta på eländet under tiden.


Vad alla mammor behöver med sig hem från BB är telefonnumret till Amningshjälpen (underbara kvinnor!) och en guldpenna från YSL. Kan inte landstinget sponsra det?

1 comment:

Anonymous said...

Haha, helt på pricken! (Säger jag som sover åtta timmar varje natt)Man kan se det inte bara som en investering i mamman, utan i förlängningen även i relationen. Ser man ut som ett skåp så känner man sig som ett skåp. Och om man både ser ut och känner sig som ett skåp, vem skulle då bli sugen på en?

/Anna Månsson