Wednesday, April 25, 2007

Dags för skilsmässa


Nu strejkar SAS Danmark. Igen. Nu är det dags att SAS Sverige tar och dumpar lusekofteimperialisterna i Norge och amatörfransoserna i Danmark. Jättekäck idé från början, det här med nordisk samarbete, men allvarligt, det här funkar inte. Alla flighter ska reroutas till Köpenhamn, annars strejkar de. Alla jobb ska sparas i Köpenhamn, på bekostnad av svenska och norska delen, annars strejkar danskarna. Bara en sån sak att Danmarks arbetsmarknadsminister satt i SAS styrelse förut. Det här är inte en affärsmässig verksamhet, det här är interskandinaviskt gullegullande utan mål och mening och ser till ländernas bästa och inte till verksamhetens bästa. Kvar blir lönefrysning för SAS-anställda (inte danskarna då!) och sämre service och turtäthet. Nordisk samarbete på denna nivå går fetbort. Lägg ner!

7 comments:

Anonymous said...

medhåll

Anonymous said...

Det stannar inte där. Ännu en gång har mina planer korsats av vild strejk på SAS i Danmark. Eftersom SAS inte kan leverera resa, köper jag resa av någon som kan leverera. Så kan SAS personal vildstrejka sig ut i arbetslöshet.

Anonymous said...

Precis. Skit i SAS så kan danskarna slippa strejka för att få ligga hemma o dricka pilsner. Vild strejk=sparken=nytt folk som fattar=leveranstrygghet till kunder (om det finns några kvar), så enkelt är det.
LÄGG NED SKITEN!

Anonymous said...

Jag kan inte förstå hur en människa kan missunna andra människor drägliga livsvillkor. Du gör mig mycket ledsen.

Anna Manell said...

Ja, eller så är man så naiv att man tror att danska kabinpersonalen strejkar för att de har så taskiga arbetsvillkor. Danskarna kapar åt sig den bästa biten av kakan, gång på gång och således missunnar alla andra SAS-anställda drägliga livsvillkor, med min skattepengar som insats. Det gör mig ledsen.

Anonymous said...

@anna
Danskarna i SAS roffar inte alls alltid åt sig det bästa. Det har varit (och är fortfarande om än dock inte alls i samma utsträckning) strategiskt viktigt (geografi) att ha huvudnavet i CPH -- oavsett vad man tycker om Danmark eller danskar. Och nej, de strejkar inte för att de har reéllt dåliga arbetsförhållanden (mot övriga världen). Det är bara de som upplever det så. SAS kabinpersonal sitter idag med en lön som motsvarar i runda slängor 170% av medlet bland europeiska sk. main carriers. I SAS kan man göra karriär genom att servera mat och dryck i en flygmaskin. Att jämföra med Mc Donalds personal som i huvudsak bemannas av studenter och tillfälliga som behöver extra pengar (precis som de flesta andra flygbolag).

@lilemand
Du låter inte som en storresare direkt men visst...

@traveller
Lite latent smygrasist kanske? Jag vet inte vilken världsbild du sitter hemma i vardagsrummet och dricker Pripps blå till, men du kan väl försöka att vara lite konstuktiv när du kommenterar

Anonymous said...

Vem ska man skilja sig ifrån?

I somras köpte jag en DYR flygbiljett (6.800 sek) till min dotter för att försäkra mig om att hon slipper byta plan på vägen till New York. 33 timmar försenad kom hon fram efter 3 byten och en övernattning. På SAS-planet hade ”ena motorn brunnit” så man kunde inte lyfta från Arlanda. På vägen hem var planet 6 timmar försenat. Vet ej vilken del den här gången var brunnen. Min dotters kompisar som startade sin USA-resa dagen efter fick också uppleva en 4 timmar lång försening – TROTS att jag dagen innan hade särskilt frågat ifall motorn kommer att vara reparerad i tid innan avgång dagen efter. När min dotter några månader senare skulle till Haag missade hon planet från Köpenhamn och blev 6 timmar försenad pga en för sen avgång från Arlanda. På vägen hem var planet 45 minuter försenat. När hon för ett par veckor sedan var på väg från London med sista planet fick jag tillbringa halva natten på Arlanda för att kunna skjutsa henne hem. Sista tåget hade ju redan gått och hon skulle fortsätta vidare till Helsingfors med första planet. Däremellan hann hon sova exakt 2,5 timmar tack vare SAS!
Döm om min förvåning när jag klagade om allt detta inför mina arbetskamrater och på en liten arbetsplats hittade jag omedelbart en till som hade blivit kraftigt försenad pga ”brand i motorn” på ett SAS-plan! :-o
Frågan är hur ofta brinner det på SAS-planen? Om det är sant – hur ska jag då våga åka med dem? Och om det inte sant – varför ska jag då boka min biljett på ett företag som ljuger och bedrar och inte berättar sanningen om vad dessa eviga förseningar beror på?
Allt kan inte skyllas på Kastrup. Inte heller på flygledarbristen. När man t.ex. klagar hos SAS att man inte är nöjd med ”servicenivån” när en 18-åring får som kompensation en lunchbiljett på 100 kr för att hon missar en Broadway-föreställning och första dagen på en svindyr danskurs i New York, då får man veta att de inte har gjort något fel…

Jag vet inte vem som har gjort fel i så fall. Troligtvis vi som envist har hållit oss fast vid det skandinaviska flygbolaget och hoppats in i det sista att attityderna skulle ändras. Nu har vi dock förlorat hoppet!