Monday, June 11, 2007

101

Inte bara en ruggigt bra konsert/dokumentärfilm med Depeche Mode från 1989 utan även siffran på detta inlägg.

Semestern var mer än välbehövlig. Första dygnet, då det regnade, passade jag på att sova och läsa böcker. Röd om näsan blev jag också, fastän jag var duktigt och anväde solskyddsmedel. En hel radda med bäcker blev grundligt genomlästa, nu när jag inte hade 2-åring att ränna efter:

Anybody out there - Marian Keyes
Ja, det var det gamla vanliga. Påminner väldigt mycket om dagens gymnasieuppsatser i svenska i stilen: korta meningar, långa berättelse, mycket ord, men säger inte så mycket. Perfekt när det är 30 grader ute och inga hjärnceller behöver anstränga sig.

I döda språks sällskap - Ola Wikander
Haha, en av de roligaste böcker jag läst på länge. Nu fick jag veta allt jag inte visste om hettitiska, etruskiska och skillnaden mellan latin och oskiska. Knäckande är att killen är 5 år yngre än jag själv och behärskar 12 utdöda språk, säkert också minst ett dussin levande. Samt skrivit denna väldiogt intressanta bok vid 24 års ålder. Ibland vill man bara lägga ner. Jag fixdae med nöd och näppe grammatiktentorna i svenska och inte alls i arabiska.

Ögonblick - Sverker Åström
Intressant tillbakablick på svensk neutralistetspolitik efter andra världskriget. Och en del gnäll, tyckte jag. Maken tyckte att den var überpretto och dödstråkig.

Till Afghanistan kommer gud bara för att gråta - Siba Shakib
Knäckande sorglig historia om landet alla glömde. Utom för att slåss i. Det behövs inte mindre fred och feminism i världen utan betydligt mer. Ett minus för det puerila språket, det blev väldigt irriterande i längden.

Vill ha mer - Katarina Bjärvall
En tankeställare, men dippade ner stundvis i ett von-oben-vänster-perspektiv. Dock inte så ofta att boken inte är både bra och läsvärd.

No, I'm from Borås - Ola Wong
En bra beskrivning av hur kommunismen fungerat, av en god författare som skriver om sin kinesisk-rumänsk-svenska bakgrund. Det vill säga inte alls. Årets julklapp till alla Castrokramare, Jan Myrdal och marxist-leninistisk-maoistisk-orienterade anhängare samt Göran Persson.

Jag tittar på den medeltida tvättinrättningen i Cefalù. Antar att facken är för 40, 60, 90 grader samt yllevagga? Frågan kvarstår, VEM fick uppgiften att rensa i luddfiltret??? Notera att min solbränna (med betoning på bränna), sträcker sig från näsan till och med knäna och bara på framsidan. ->

No comments: