Friday, June 15, 2007

I do I do I do

Nu verkar en könsneutral äktenskapsbalk vara på g. Moderaterna vill också säga ja. Det är på tiden att äktenskapet ska gälla också homosexuella par. Jag fattar dock inte varför vi måste ge religiösa samfund vigselrätt. Jag tycker att vi borde ha den ordning som finns i exempelvis Frankrike, att man gifter sig (och skiljer sig) borgerligt.

Visst, en vigsel kan vara rosenskimrande och romantisk, men är ett ganska oromantiskt juridiskt åtagande. Först borgerligt vigsel - sen kan man ha sin religiösa ceremoni, muslimsk, protestantisk eller bland druider. Det har jag inga som helst synpunkter på. Jag är ju, som redans nämnts, avfallen från den katolska läran (jag tror inte det finns något hopp för mig där...). den kyrkan viger inte skilda eller homosexuella. Skulle jag vara medlem, skulle jag jobba för en förändring, men nu är jag inte det, för jag accepterar det inte. Alltså har jag gått ur. De ska dock inte ha vigselrätt. Det ska inget samfund ha.

Vi hade en borgerlig vigsel följt av en marockansk-berberisk ceremoni. Vi är inte bara vigda enligt svensk lag, vi är också välkomna överallt i bergsbyn!

Det ska inte vara beroende av församling eller präst som homosexuella par tillåts gifta sig, Sverige ska ge par, oavsett läggning rätten att ingå äktenskap (med villkorslös rätt att upplösa detsamma, lika för bägge parter om de en dag så önskar). Äktenskapsbalken ska stå över sådant trams.

Fi:s förslag om polygami eller samma status för sambo som gifta orkar jag inte ens bena i. Jag har inga principiella invändningar, men svägerskan, som är jurist, drog upp alla komplicerade lagändringar som då måste gälla, att jag fattade att det verkade rätt råddigt.

1 comment:

Anonymous said...

nu har sverige gjort det igen: tagit ett steg åt homofilernas riktning.

i USA är sverige redan känt för sina homofil-vänliga lagar. så folk har nog slutat förvånas. även jag.

Men lite sorgligt är det. att svenssons har blivit så hjärntvättade av queer-propagandan att de nu tycker att det är en mänsklig rättoghet för avvikande sexuella att få adoptera små barn och föra intrång i religiösa samfund med sina vanor.

ett ord: sjukt