Tuesday, March 27, 2007

Måste allt vara på svenska?

Skyltstriden är över! Man får skriva Bed & Breakfast på vägskylt numera för Vägverket. Säng & Frukost låter inte riktigt lika bra. Hela skyltkonflikten kändes något knäpp. Bed & Breakfast är ett etablerat begerpp även för svenskar. Jag vet inte hur dets tår till med Vägverkets kunskapsnivå i engelska, men de allra flesta svenskar kan prestera en hygglig turistsvenska. Och jag antar att det är primärt turister som skulle lockas av skylten. Om vi bara ska ha svenska på våra skyltar föreslår jag att vi gör som i Québec. Där har de inte en skylt på engelska. Stopp-skyltarna ståtar därför med ordet Arrêt. Mer p:n på våra stop-skyltar alltså. I logikens namn! Iallafall i Vägverkets logiks namn.

Igår var det kommunfullmäktige. Minoriteten sin vana trogen återremitterade 3 ärenden och debatterna var så långa att vi fick bordlägga 14 ärenden. Tror att medborgarna verkligen känner hur demokratin jobbar i enlighet med deras önskemål. Jag gick upp i ordningsomdömesdebatten, då jag själv skrivit motionen om att införa dessa. å ena sidan tyckte bl.a. Bengt Sandblad (s) att det redan fanns i läroplanen å andra sidan skulle det bli jättehemskt om det infördes.

Debatten var så förutsägbar som man kunde vänta. Sverigedemokraterna gjorde ett oväntat inlägg som stödde förslaget, men debatten vaknade onekligen till. Skoluniformer ska införas (bruna kanske?) och mer disciplin och bestraffningar. Hmmm, inte direkt i det håll motionen strävar åt. Det kanske miljöpartiets Rickard Malmström ska ta och reflektera över! Ordentligt!

4 comments:

Joakim Larsson said...

Nja, jag tänkte mig kanske mer något blazeraktigt. Du förlorar, förresten.

Anna Manell said...

Förlorar vad?

Förståndet, mumkin?

Joakim Larsson said...

Debatten, förstås. Den där lilla kommentaren om brunt måste väl ändå tolkas som ett brott mot Godwins lag?

Anna Manell said...

Tolka det som du vill.