Wednesday, March 7, 2007

Vissa dagar är mer förvirrade än andra

Första stoppet: Karin Boye-bibblan.
Ska hitta 4 olika böcker på olika våningar. Måste kolla vilka hyllor, så jag lägger vantar, väska, halsduk och lånekort bredvid datorn och söker lite. Tar alltsammans och traskar iväg och samlar ihop böckerna. Går till utlåningsmaskinen. Var 17 är lånekortet? Går till damerna bakom infodisken, där har mitt kort lämnats in, som hittats vid datorn. Går tillbaka till maskinen och lånar alla böcker.

Andra stoppet: Carolina Rediviva-bibblan.
Lägger väska, vantar, halsduk och böckerna från KB vid datorn och söker på vilka hyllor de övriga tre böckerna som jag behöver står. Tar hissen upp till vån 9 och traskar runt en stund. Ner igen till utlåningsmaskinen. Var 17 är lånekortet? Inser efter en stund att det nog ligger kvar i maskinen på KB-bibblan. Dubbelübersuck! Förklarar läget för killen i den manuella utlåningsdisken som glatt föreslår att jag kan lämna böckerna hos honom och gå och hämta kortet.

Inte en chans att jag går till SAMMA DAMER IGEN för att leta reda på kortet jag fibblat bort 2 ggr på 10 minuter! Jag hivade upp 25 bagis och skaffade ett nytt lånekort!


And now to something completely different:
Medborgardialogen i Järlåsa

Igår kväll var det dags för hela medborgadialoggänget att inta Järlåsa. Järlåsa är ett samhälle jag bara passerat förut, på väg till bästa väninnan i Falun, men aldrig varit i. Deras fritidsgård där är en förebild för alla som klagar över brist på gårdar och saker att göra på fritiden. Ungdomarna har målat och fixat hela gården själva och driver den också i egen regi. Jag är mycket glad och imponerad över deras driftighet. Själva dialogen blev bra tycker jag, vi fick mycket att tänka på inför beslutet. Föräldrarna var självklart oroliga för skolskjutsarna, vilket vi måste utreda närmare. Mötet var på en bra "nivå", med något undantag. Personangrepp är aldrig kul och känns verkligen inte konstruktivt heller.

No comments: