Thursday, March 1, 2007

Fullt hus i Bälinge

Foto på min frisyr.
Fr v Jeanette Escanilla (v), jag och Mats Jonsson (c).
Även Bengt Sandblad (s), Cecilia Forss (m), Rickard Malmström (mp) och Ana Jakobson (kd) var med, samt en del tjänstemän.
Fotograf: UNT


Efter att ha kurerat mig, så bar det av till Bälinge för medborgardialog. Folk hade verkligen gått man ur huse, vilket kändes bra, det hade varit hemskt om ingen brytt sig och inte kommit. Dessvärre vrekar det ha cirkulerat rykten om att hela mellanstadiet ska bussas till Björklinge och på sikt ska hela skolan läggas ner. Jag fattar inte vart det kommer ifrån. Bälinge och Björklinge är 2 av Uppsalas viktiga utvecklingsområden, där vill man från politisk håll att folk ska flytta och bo! Då är en skola och förskola självklar.

Nu är det fårgan om att lösa bristen på platser för förskolebarnen, dvs barn mellan 1 och 5 år. 50 stycken går i en förskola i Lövstalöt, andra är utspridda ända till Uppsala (där det också är brist på fsk-platser). Nästa år är läget än mer akut. Detta medför att en del platser på grunskolan skulle kunna förvandlas till förskola genom att flytta åk 6 till Björklinge, där åk 7-9 redan går.

Många olika förslag på alternativa lösningar kom oss til del och de ska sedan vidare utredas. Jag har full förståelse för att föräldrar värnar sina barns skolgång (konstigt vore annars), men samtidigt måste nämnden arbeta för alla barns bästa i hela kommunen. En del föräldrar verkar tro att jag och mina nämndkollegor sitter av vår fritid bara för att vi tycker att det är kul att paja folks liv. Andra föräldrar var däremot mycket sakliga och kom med konstruktiva förslag. Vi kommer jobba vidare på dem.

Jag fick skönt nog skjuts både dit och hem av en av tjänstemännen som varit ansvarig för att at fram lokalförsörjningsplanen (som för övrigt håller en mycket hög kvalitet, planen alltså!). Hon var inte bara trevlig utan hade en sån där bil som jag ska köpa när jag bli miljonär och när prövotiden för körkortet gått ut. Någon typ av stor, tyst bil, som förmodligen är superskön att köra, jag kan inga märken. Jag pruttar fram i en Mazda 323, som immar (och fryser) på insidan. Startar gör den iallafall. Idag fick jag gräva fram den ur en snövall, för även om jag är nöjd med snöröjningen, så kändes det sådär kul att ha blivit inplogad. Jag kom helt enkelt inte ut! Parkeringarna i Luthagen är för övrigt en annan femma, som jag inte ska gå in på här, jga blir bara förbannad.

No comments: