Tuesday, November 6, 2007

Nästan varenda vuxen har gjort det

Ekivok rubrik, men inte så skojigt som det låter.

Det handlar om svart arbetskraft. Jacob Spangenberg, centerpartistiskt kommunalråd i Östhammar har använt sig av det. Enligt honom är det helt normalt och väldigt utbrett. Det gör mig lite deppig. Marknaden sätts ur spel om vissa aktörer tillskansar sig konkurrensfördelar som inte är lagliga. Det borde åtminstone borgerliga politiker fatta. Dessutom fattas pengar som skulle kunna användas till allmänhetens väl och ve. Jag vet inte om det är vanlig förekommande hos "alla" vuxna, jag känner ingen faktiskt. Jag själv har aldrig anlitat svart arbetskraft. Däremor har jag jobbat "svart" - eller för att förtydliga det, tagit betalt för utövad hobby utan att betala in sociala avgifter. Jag kollade med Skatteverket först (plikttrogen som jag är) och är det under 800:- så faller det inom hobbyverksamhet. Annars kan jag lova att jag hade tagit det på företaget (eftersom jag har F-skattsedel). Något annat är ju bara korkat.

Jag tycker inte att det ska vara större krav på politiker än vanliga männsikor, för jag anser att det är vanliga människor vi ska ha i våra beslutsfattande organ. Jag förväntar mig att vuxna, myndiga männsikor kan ansvara för sina egna liv och inte begå brott.

1 comment:

Anonymous said...

...fast några känner du nog ändå..

/A