Thursday, November 8, 2007

VKK - värde kontra kostnad

Nya JämO får mindre i löna än den förre. Det måste vara veckans mest ironiska nyhet. Frågan är om lönen ska vara förhandlingsbar? Eller borde ett fast arvode utgå? Eller har man förhanldat lönen utifrån vad man tror att man får ut? VKK?

Annars kan de anställa någon som är ännu billigare. Jag kan göra JämO-jobbet. Jag är billigare än ett paket mjölk. Dessutom.

Detta till trots - vi är mest jämställda i världen. Det säger ju ingenting. Jag tycker fortfarande att jämställdheten i Sverige suger. Det enda listan egentligen säger är att jag nog inte ska bo i Jemen eller Pakistan. Så långsamt som det arbetet går, umgås jag med tanken att det kanske är dags att ge upp, råna en bank och dra sig tillbaka på en vingård i Stellenbosch.

No comments: