Sunday, November 18, 2007

Objektiv TV?

Sedan jag blev förälder har ganska mycket av min fritid bestått av att kollapsa i tv-soffan. Följaktligen har jag sett mer på TV än jag gjorde för 10 år sedan. Något som består är SVT:s ohöljda förtjusning över sig själva. Det mesta som SVT visar är skräp och är det inte skräp så är det förbannat tråkigt. Sossar och 68-vänstern är nog de enda som på allvar tror att SVT är geniunt objektiv och kvalitativ public service. Alla information, nyheter och politiska debattprogram silas genom ett sossefilter. Fri televison är det inte heller, allehanda sportprogram spronsras hejvilt. Kavlitativt - eh, Svensson Svensson? Zick zack? Alla konstiga dramaserier? Eller ännu värre, humorprogram? Ryyyyys! SVT är som Svenska kyrkan, breddar sig intill utplåning för att passa alla, vilket leder till att det inte passar någon och ingen känner igen sig.

Jag har skrivit det förut och jag skriver det igen: Lägg ner licensbetald public service-TV!

Jag kan visst tänka mig att betala lite av min skatt till en statlig kanal som kan visa nyheter på minoritetsspråk och annat som rör 3 promille av befolkningen, men resten - nej. Agneta Fagerström Olsson utgjöt sig i Aftonbladet (var annars?) om risken för att kvalitetsfilm kommer försvinna om inte staten lägger sig i och styr vad människor ska vilja titta på.

Ja, vad otäckt om människor helt fritt fick bestämma själva!

Det finns en konstig uppfattning inom rödvinsvänstern om att Sveriges invånare inte är betrodda att kunna avgöra själva vad de vill se. De kanske väljer okvalitativa program! Dokusåpor och utländsk (läs amerikaaansk) smörja? Hu så hemskt! Tänk om ingen vill se just hennes filmer?

HBO producerar bra serier vad jag vet och de är inte ett staligt public service-företag. Jag och många med mig VILL se bra dokumentärer om saker jag inte visste fanns. Bra dramaproduktioner. Samhällsprogram (tack TV8 för att ni fyllde det glappet). Jag orkar inte titta på iranska symboliska filmer jämt (även om Bashu är en av de bästa filmer jag sett), ibland är det skönt att slötitta på Lyxfällan. Jag vill bara inte att Eva Hamilton och finkulturella von-oben-sossar ska bestämma vad jag, myndiga och inte helt puckade människa, ska få titta på. Jag betalar gärna för det. Bara jag slippet den "fria televisionen" i den här formen. Sälj in den till Vitryssland istället!

No comments: