Tuesday, February 13, 2007

Borde jag ge honom en docka?

Sonen fyller 2 år nästa vecka och jag funderar på att köpa en docka. Han har redan en dockvagn, den brukar han köra runt sin plyschapa eller leksaksstrykjärn i. Han har nämligen, i min smak, alldeles för pojkaktiga intressen. Det är bara grävmaskiner, lastbilar, gaffeltruckar och traktorer som fångar hans intresse (och ja, han kan skillnaderna på dem). Vad händer på byggarbetsplatsen läser jag 1000 gånger varje dag, men bara de två första sidorna. Det är något tjatigt. Sen ska vi leka med hans grävmaskiner.

Som genusmedveten mamma, så har jag sett till att köpa hyfsat könsneutrala kläder och böcker, det betyder i det första fallet färgglada. Dem hittar man på flickavdelningarna. På pojksidan är utbudet magrare och allt är grått, beige, khaki, marint och ljusblått. Kombattryck (vilket jag totalvägrar), Spindelmannen, dinosaurier och jättetryck av någon typ av fordon. Flickkläderna i strl 92 är för övrigt mycket mindre än pojkkläderna i samma storlek. Det är de från storlek 50, jag skojar inte. Alltså får sonen gå i röda, rosa, gröna och oranga tröjor, han är jättefin i det. Det är dock svårt att hitta dessa färger utan Pop girl-, Tough girl- eller princess-tryck i glitter på. Det skulle jag inte köpt till potentiell dotter heller. Ju mer sånt här jag upptäcker, desto mer på tvären blir jag.

Alltså är det extra jobbigt att han har snöat in på grävmaskinsområdet. Det byggs vansinnigt mycket i Uppsala (trevligt nog) just nu, det kanske är därför han blivit biten? Eftersom han inte är medveten om hur killigt det är med bilar (varför är det det egentligen?), så en docka kanske gör susen, omedvetet. Han gillar ju Gittan och älgbrorsorna jättemycket så det finns uppenbarligen potential! Börjar han gilla sport i allmänhet och hockey i synnerhet kommer jag lägga ner!

No comments: