Thursday, February 15, 2007

Nä, nu blev jag chockad!

Skojade bara.

Arbetslösheten sjunker - men bara bland män. Alla som blev förvånade över den nyheten räcker upp en hand! Det är väl ingen nyhet att AMS och facken alltid prioriterat män? Kolla in alla KY-utbildningar på Arbetsförmedlingen. Eller vilka fackförbunds krav som alltid tillgodoses. Kvinnor utbildar sig förgäves. Vad har Syo-konsulenterna sysslat med de senaste 15 åren? När jag gick i 9:an ville vår Syo att alla tjejer skulle gå 2-årig social. Jag tog inte till mig det rådet. Det var dumt.

Män behöver inte plugga för att få högre lön, det måste kvinnor. Trots det tjänar en lågutbildad man lika mycket som en högutbildad kvinna i snitt. När vänsteranhängar ylar över att det är fruktansvärt att skattepengar går till vinstdrivna företag inom skola, vård och omsorg, har jag fortfarande inte hört någon som ondgjort sig över kommunens upphandlinar inom exempelvis snöröjningen. Välkommen till jämställda Sverige. Här ska kvinnor inte bara ha taskig lön, utan gärna ge det lilla extra - alldeles ideellt!

Glöm heller inte att alla som är emot kvotering hävdar att man ska gå på kompetensen. Glöm heller inte att kompetensen av en slump nästan alltid råkar sitta i y-kromosomen. Ops!

1 comment:

Anonymous said...

Kompetens brukar betyda att man väljer andra som är ungefär som en själv..:-) Och om styrelsen bara utgörs av män, vilka väljs då in? Nä, jag tror tyvärr man får "offra" en generation (såväl kvinnor som män) genom att införa kvotering. Orättvist både för de män som väljs bort och de kvinnor som kommer anses inkompetenta, men jag ställer gärna upp på det för kommande generationers skull.