Saturday, February 24, 2007

Medelålders män i stora bilar

Japp, detta blir en gubb-attack. Jag är så sabla trött på medelålders män i stora bilar (typ Volvo, Saab, BMW) som tror att de har automatiskt förkörsrätt oavsett trafikregel. Oavsett om man befinner sig på liten smal gata i luthagen eller på E4:an, så är det alltid samma sak. Jag vet att de flesta av dem har fått allt serverat och att de på fullt allvar tror att de går först (och varför skulle tro annorlunda?), men grön gubbe är grön gubbe. Då går jag och alla bilar ska stanna.

Åtminstone borde de stanna. I hörnet Sysslomansgatan/S:t Olofsgatan får man dock se upp ska man gå över från Ofvandahls till optikern mittemot gäller det att ha ögon inte bara i nacken utan de bör vara rörliga i 360 grader. Runt hörnet brukar bilar komma farande som kanonkulor. En del (läs medelålders män i stora bilar) verkar inte ta in att svänger man höger och det är grönt för fotgängare ska bilisterna stanna.

Sist det begav sig gick jag ut med min barnvagn bakom ett par. 1 meter från mitt vänstra ben tvärnitar en gubbe i grå BMW och börjar vifta med handen för att signalera att jag ska flytta på mig. Jag blev väldigt glad just då att min son sitter framåtvänd, för jag slet av mig vanten, räckte honom fingret och skrek: det är du som ska stanna gubbjävel! Han började hötta med näven, så jag gick demonstrativt mycket långsamt över till andra sidan, så han blev tvungen att stå still i 4 nanosekunder extra. Han blev förhoppningsvis ännu argare över det.

Sanolikheten att denne gubbe ens hade ett svårt förarprov är minimalt och riksutbildningen (den berömda halkbanan) var ett okänt begrepp när den generationen tog körkort. Låt alla få sina körkort omprövade vart 10 år. Det gäller särskilt äldre män i stora bilar!

No comments: