Monday, February 26, 2007

Från en f.d. katolik

Har vabbat idag, så tandläkarbesök (de är ju så himla trevliga) fick tyvärr skjutas upp. Ska studsa iväg till kommunfullmäktige om en stund. Sonen har varit väldigt uppfordrande när det gäller läsandet av traktorer, så min nyhetskoll är ganska obefintlig idag. Noterade att Helen Mirren vann en Oscar, den filmen skulle jag gärna vilja se. Helen Mirren är en av min favoritskådisar, jämte Kate Winslet, vars film Little children också står på min "att göra"-lista. Det blir väl som vanligt att jag inte kommer iväg och får beställa filmen på dvd.

Hann iallafall bli upprörd en gång idag, av min snabba nyhetsgenomgång. Katolska ärkebirren Arborelius och pingsvänsditot Sten-Gunnar Hedin ställer ultimatum. För det första tror jag inte att alla katoliker och pingstvänner följer slaviskt vad dessa herrar tycker. För det andra tror jag att katoliker och pingstvänner inte bara röstar på kd för att en falang är abortmotståndare. Jag tror att katoliker och pingstvänner inser att regeringsarbetet är mer än en liten detaljfråga. Jobben, skolan och äldreomsorgen får många kristna att rösta på något av allianspartierna. Arborelius och Hedins ultimatum är fjantigt och deras åsikter är skrämmande kvinnofientliga. Självklart ska kvinnor kunna göra abort i Sverige, precis som det går bra att köpa en hjärtoperation.

Eller, nej vänta, det ena gäller ju primärt kvinnor, det andra primärt män. Det kanske det som är haken. Fy f-n vad glad jag är att jag gick ur katolska kyrkan. Unknare människosyn (ja, jag räknar in kvinnor, önskade och oönskade barn i den kategorin) får man leta efter!

No comments: