Nej, förslaget gynnar de som väljer att plugga. Det gynnar dem som väljer ett mer krävande ämne, exempelvis franska B, framför festfixning (som man kunde välja på gymnasiet i Uddevalla). Dessutom ska universitet vara elitistiskt, det är inte en AMS-verksamhet. Socialdemokratiska regeringens hantering av högre utbilding har lett till högskolors förvandling till "universitet", kvantitet istället för kvalitet och låga eller obefintliga förkunskapskrav på studenterna.
Det är ett hån och lurendrejeri att låtsas som att alla gymnasiet har högskolebehörighet när en uska från omvårdnadsprogrammet inte ens är behörig att söka till sjuksköterskeprogrammet. De f.d. praktiska linjerna ger bara allmän behörighet. Kolla själv i universitetets kurskatalog vilka utbildningar som har det. Att låta elever med IG i svenska och engelska komma in på en universitetsutbildning är också vansinne. För det första kommer eleven inte klarar studierna, för det andra sänker det nivån på universitetsutbildningen. Sossarnas hejaklack från SFS klagar över att de svagare eleverna inte får hjälp med att skriva uppsats. Well, oavsett kurs brukar man gå igenom detta på B-nivå. Ibland håller lärarna inte måttet, men det problemet är inte nytt. Att dra ner på KomVux är vidare ett annat bra förslag, även om SFS inte håller med Varför ska en del gå gymnasiet två gånger om de har väl godkänt? De får väl plugga upp och tenta av då! KomVux är oerhört viktigt för de som av olika anledningar inte klarade eller gick gymnasiet. Ta inte resurser från de som behöver och lägg på de som faktiskt klarade studierna. Med råge!
Sverige är ett mycket konstigt land! Nu är det tydligen för jobbigt för ettorna att lära sig skriva med penna också. Jag har ett förslag till socialdemokraterna och vänsterpartiet: avskaffa skolan, läxor och allt som är jobbigt! Då blir det rättvisast för alla! Eller vad vill de egentligen? Ett evigt bollhav åt alla skoltrötta, så de slipper plugga för att det känns jobbigt?
6 comments:
Tackar för underbart inlägg. Citerar ett stycke ur det i min blogg. :)
Gör gärna det! :)
Tänk på de elever som väljer programmering istället för franskan. Ska dem få sämre betyg fastän dem läser något som är betydligt svårare än franska?
Alla ämnen är svåra på sitt sätt. Och är verkligen andra språk förutom svenska och engelska egentligen nödvändiga att sätta vikt på i dagens värld?
Varför får man inte extra poäng om man väljer samhälle eller historia? Varför är helt plötsligt franksa eller tyska viktigare än samhälle och historia?
Visst, "bollsport" (som min man läste medan jag satt och slet mitt hår över franska verb) är säkert svårt på sitt sätt, men kom igen nu... Det var väl inget som förberedde honom för vidare studier direkt? Man måste få upp ögonen för hur många "icke-ämnen" som faktiskt finns på schemat, och vars betyg i dagsläget är lika mycket värda som "riktiga" ämnen.
Ja, bra inlägg och bra förslag.
Jag har själv erfarenhet av att undervisa på högskolan och att behöva förklara varför särskrivningar är ett otyg eller grundläggande svensk grammatik för tredjeårsstudenter känns rätt hopplöst.
Håhåjaja. Men nu ser iaf jag ljuset i slutet av tunneln!
(Och det är inte ett mötande tåg med Baylan vid spakarna...)
Alla ämnen är inte svåra, oavsett sätt. manikyr är mycket lättare än tyska.
Post a Comment